- Štítky blogu
- prilby na štvorkolky
- štvorkolky
- brzdové páčky
- kufre na motocykle
- Brzdové doštičky
- brzdový systém
- brzdové kotúče
- Systém ABS
- helma na motorku
- stojany na motorky
- ATV kufre
- moto zdviháky
- zámok na motorku
- brzdový zámok
- zámky pre motocykle
- moto zámky
- moto stojany
- Držiaky na telefón alebo navigáciu
- kufre na štvorkolky
- Príslušenstvo k batožine
- USB zásuvky
- držiak telefónu na motorku
- siete na batožinu
- brašny na motorku
- kufre na motorku
- náhradné diely pre štvorkolky
- pohonný systém
- remene
- retaze
- Hnacie hriadele
- ATV
- prislušenstvo na motorky
- zámky s alarmom
Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
Hriadeľ, reťaz alebo remeň – aký typ pohonu by ste si mali zvoliť pre svoj obľúbený motocykel?
Každý motorkár si spolu s počtom najazdených kilometrov vytvára názor na dvojkolesový tátoš a vlastnosti, ktoré musí mať. Vyberie tie najlepšie pneumatiky, displeje, pohony a dokonca aj nastavenia pohovky a opierky nôh. Veľmi často je to typ pohonu, ktorý rozhoduje o kúpe daného modelu, preto sa oplatí poznať ich výhody a nevýhody.
Reťaz
Najpopulárnejším riešením používaným v rôznych typoch motocyklov je reťazový pohon. Používa sa ako vo veľkých cestovných motocykloch, tak aj v malých, lacných vozidlách z Ďalekého východu. Riešenie je jednoduché a takmer ako na bicykli - dve ozubené kolesá spojené reťazou prenášajú vo veľkej miere pohon z motora na zadné koleso.
Reťazový pohon má takmer toľko výhod a nevýhod. Na jednej strane je jednoduchá štruktúra, viditeľná voľným okom. Vďaka tomu môžete kedykoľvek jednoducho diagnostikovať stav pohonu a určiť, či prežije ďalšiu cestu do zahraničia. Pre svoju obľúbenosť ide aj o lacné riešenie, keďže súprava ozubených kolies plus reťaz stojí od niekoľkých desiatok až po maximálne niekoľko stoviek zlotých. Výrobcovia tiež ponúkajú špeciálne súpravy pre každý typ motocykla .
Na druhej strane reťaz a ozubené kolesá podliehajú rýchlemu opotrebovaniu, najmä na motocykloch mimo trate. Vyžaduje si aj pravidelné mazanie – bez neho rýchlo dosiahne maximálnu životnosť. Našťastie je v predaji široká škála reťazových mazív . Stačí si ich vybrať podľa povahy motorky a podmienok, v ktorých bude pohon fungovať.
Ak chcete predĺžiť životnosť pohonu reťaze, zvážte kúpu automatickej mazničky reťaze , ktorá vám umožní takmer zabudnúť na potrebu ich mazania.
Hriadeľový pohon
Obľúbeným riešením, no využívaným hlavne u veľkých a ťažkých motocyklov, je pohon hriadeľom. Často používané názvoslovie tohto riešenia „pohon kardanovým hriadeľom“ je technicky chybou, aj keď sa často používa na motocyklových stretnutiach.
Hnacie hriadele sa používajú najmä v cestovných a cruiserových motocykloch, teda tam, kde je bezúdržbová a tichá prevádzka nevyhnutná. Tento pohon je oveľa komplikovanejší ako reťazový, preto sa v malých alebo lacných motocykloch nevyskytuje hlavne kvôli hmotnosti a cene.
Hriadeľový pohon pracuje takmer ticho, najmä v porovnaní s motocyklom s reťazovým pohonom, ktorý nebol pravidelne mazaný. Vďaka tomu je jazda pohodlnejšia a plynulejšia, čo umožňuje jazdcovi sústrediť sa skôr na okolitú prírodu než na zvuky vychádzajúce z pohonu.
Na trhu sú desiatky modelov motocyklov vybavených vrtuľovým hriadeľom, no jeden z nich stojí za odporúčanie. Všestranné, „veľké“ GS zo stajne BMW sa osvedčí pri ďalších a bližších výpravách . Ide predovšetkým o modely GS1150, GS1200 a GS1250. Tento bicykel je dostatočne všestranný na to, aby ste sa dostali do Mongolska a obchodu na rohu pre vaše ranné pečivo.
Popruh
Remeňový pohon je v motocykloch najmenej obľúbeným riešením. Ide najmä o doménu motocyklov typu chopper, ktoré sú určené ako na každodenné jazdenie, tak aj na potešenie očí svojho majiteľa. Skvelým príkladom je fantasticky vyzerajúci Harley-Davidson V-Rod, ktorý spája dizajn s neuveriteľným výkonom.
Remeň kombinuje výhody a nevýhody hriadeľového a reťazového pohonu. Je to tichý a čistý pohon, nevyžaduje mazanie, len sa treba starať o jeho pravidelné napnutie. Nevýhodou riešenia je riziko jeho prasknutia, no v dnešnej dobe je tento jav veľmi zriedkavý.
Hlavnou výhodou remeňového pohonu je jeho čistota, vďaka ktorej mazivo nezašpiní koleso, kyvnú vidlicu a žiadne ďalšie prvky, ktoré by sa mali v rozmaznanej motorke chopper lesknúť.
3 riešenia, každé úplne iné
Vzhľadom na úplne odlišné prevedenia vyššie uvedených pohonov neexistuje pri ich výbere žiadne zlaté pravidlo. Každý typ pohonu dokonale plní svoju úlohu v závislosti od spôsobu použitia - reťazový pohon je ideálny pre crossový stroj, ktorý strávi 3/4 času v blate a kardanový hriadeľ bude tým najlepším riešením napr. počas vysnívanej cesty do Španielska.